Zalando heeft de omzet in het tweede kwartaal met 70 procent zien stijgen tot 437 miljoen euro.

Dat maakte het Duitse webwinkelbedrijf woensdag bekend, zonder een winstcijfer te vermelden. In de eerste 3 maanden van het boekjaar groeide de omzet nog met bijna driekwart.

Dat de groei wat is afgevlakt, heeft te maken met de weersomstandigheden in Europa. De zomer was weliswaar warm en droog, maar kwam pas laat op gang.

Geen uitrol in nieuwe landen

Bovendien heeft de internetverkoper van kleding en schoenen de afgelopen maanden geen nieuwe markten betreden, zei directeur en mede-oprichter Rubin Ritter.

Zalando breidde zijn activiteiten vorig jaar uit naar zeven landen, waaronder België. De onderneming is nu actief in 14 landen. In Nederland is het bedrijf actief sinds 2010.

Beursgang?

Zalando bestaat pas 5 jaar en maakt een zeer sterke groei door. Vorig jaar verdubbelde de omzet tot 1,2 miljard euro. Daarop werd wel een verlies voor belastingen geleden van 80 miljoen euro. Het bedrijf wordt gezien als een kandidaat voor een beursgang, maar daarvoor bestaan volgens Ritter geen concrete plannen.

Aan de wieg van Zalando, een kopie van de Amerikaanse zite Zappos.com, stonden onder meer de broertjes Samwer, bekend als de kopiebroertjes uit Duitsland. De drie boers Olivier, Marc en Alexander zijn vanaf het begin als investeerders bij Zalando betrokken.

De drie broers maken er een sport van om succesvolle Amerikaanse concepten naar Europa te kopiëren. Ze hadden in het verleden onder meer een Groupon- en eenFacebook-kloon die ze voor veel geld weer van de hand deden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl